Sukkerforvirring! HJELP!

Jeg blir snart gal av å lese om sukker. De sier jo mot hverandre alle sammen. Hva pokker er bra og hva er ikke bra?! ARGH!!!! Og når det står karbohydrater feks 9, 0 også står det herav sukkerarter 1,5 ... Hva er det andre da?! Har produsentene lov å utelate noe under en kategori på denne måten? Og hva inngår da i denne kategorien? Og sukkeralkoholer...er det bra?!

Kan noen av dere gi meg noen gode linker eller god info?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...Signatur

14 tanker

Veronica

04.mar.2011 kl.20:34

Sukkerarter er tilsatt sukker, altså er resten karbohydrat vel? Altså sukker og karbo er jo rimelig det samme, men sukkerarter er f eks hvitt sukker mens karbo generelt er fullkorn. Om det gir mer mening. Jeg vil tro ting som maltodextrin kan gå som sukkerarter, det kan virke sånn i hvert fall.

Sukkeralkoholer er alt som slutter -tol. Erytriol/sukrin er jo noe alle tåler og mange bruker mye av, xylitol/bjørkesøt er også veldig bra virker det som, mens maltitol og andre ofte får kjeft. Spesielt maltitol. Å hive alt i kategorien sukkeralkohol og enten si at sukkeralkohol bare er trygt eller bare er utrygt blir feil.

Little Shitto

04.mar.2011 kl.21:34

karbohydrater kan også være stivelse, eller har jeg misforstått totalt?

Sollin Sæle

04.mar.2011 kl.21:36

Karbohydrat = Stivelse

Det er f.eks 52 gram karbohydrater pr. 100 gram i havregryn..... Og havregryn er sansynnligvis ikke halvparten sukker, i og med at det smaker lunken papp. Så sånn egentlig har karbohydrater ikke en dritt med sukker å gjøre. Sukker er et karbohydrat, karbohydrat er ikke sukker

anetteheggdals

04.mar.2011 kl.21:55

Karbohydrater er kun stivelse, stivelse gir energi. Ergo, sukker kan egentlig ikke gå under samme kategori som karbohydrater fordi sukker er sukrin, ikke hvete, korn osv! Man bør faktisk ha i seg normal sukker, altså brunt eller hvitt. IKKE søtningsmidler. Husk at sukker kommer naturlig fra naturen, men er renset, mens søtningsstoffer er fremstilt, og ikke egentlig noe som står i harmoni med kroppen!

Veronica

04.mar.2011 kl.22:32

anetteheggdals: FEIL FEIL FEIL "sukker er sukrin"? SUKRIN ER IKKE SAMME SOM HVITT SUKKER. DU mener SUKROSE. Helt garantert. Sukrin er merkenavnet på erytriol, noe helt annet enn hvitt sukker.

Og lavkarboere verden over er uenige i resten også. Noen reagerer på karbohydrater generelt på samme som på hvitt sukker. Og holder seg derfor unna all unødvendig tilsatt stivelse og sukker av alle slag. Jeg ser ikke poenget med å spise matvarer som er tilsatt sære mengder stivelse istedenfor f eks noe som sMAKER noe. F eks er mye tacokrydder tilsatt hauger av hvetemel eller hvetestivelse - da blir det jo fort sukker i en kropp som ikke takler karbohydrater. I stedenfor å bare ha en pose full av .. KRYDDER..

Jeg vet ikke helt hva som går under kategorien tilsatt sukker når det gjelder stivelse, men jeg mener det er kun hvitt sukker o.l. At stivelse er utenfor.

Jeg leser ikke næringstabeller, jeg leser innehold. Er det 5 typer stivelse og sukker så er det jo ikke noe å spise, det trenger jeg ikke en næringstabell for å forstå.

Marianne

04.mar.2011 kl.23:24

Bruk honning!

Naturens egen søtstoff!

05.mar.2011 kl.08:54

Ja det er mye forrvirring rundt sukker og karbohydrater osv. Jeg vil anbefale å fokusere på raske karbohydrater og langsomme karbohydrater.

Spis de langsomme karboene om du ikke reagerer på karbos.

Jeg har lært at Karbohydrater = energi er viktig for kroppen og ikke minst hjernen.

Derfor er det viktig å ikke bli fundamental på området men finn ut hvilken varer inneholder langsomme og raske karbos og tillat deg å spise de med langsomme karbos.

Men Sukkerinnhold og og hva som er ren naturlig sukker og hva som er sukkerarter osv der blir ogåå jeg forrvirret,

hilsen

Uviten

Eldeen

05.mar.2011 kl.13:30

Her har jeg sakset litt om karbohydrater for deg:

"Karbohydrater er sukkerstoffer sammensatt av kjemiske forbindelser, som inneholder store mengder karbon, samt oksygen og hydrogen. Karbohydrater inndeles tradisjonelt i monosakkarider, disakkarider og polysakkarider, dvs. sukkerarter som inneholder ett, to eller flere sukkermolekyler. Polysakkarider er den form for karbohydrater som bør foretrekkes i alminnelig sunn kost. Polysakkarider finnes fortrinnsvis i form av stivelse. Stivelse er lange kjeder av sammenhengende glukosemolekyler og finnes i mange former for planter og plantefibre."

Jeg veit ikke om dette ga noen mening for deg, men jeg anbefaler deg å lese litt mer om hva karbohydrater er for noe. Skal du holde deg helt unna alle typer karbohydrater, kan du i bunn og grunn nesten ikke spise noe som helst - ikke grønnsaker, ikke frukt. Å redusere inntaket karbohydrater derimot er det mange som har glede av, og det er også hensiktsmessig (for mange) å holde seg unna de raske karbohydratene, som i hvit pasta, hvit ris, poteter osv. Les f.eks. her: http://nhi.no/livsstil-og-helse/kosthold/karbohydrater/karbohydrater-21998.html#

Anbefaler deg også å lese her: http://www.funksjonellmat.no/ Der står det blant annet mye om sukrin, og blant annet dette:

"Hva er sukkeralkoholer?

Sukkeralkoholer er en gruppe stoffer som opptrer i naturen. Kjemisk sett har de likheter med både sukker og alkohol, men på tross av navnet, er de ingen av delene. Du blir altså ikke full av å innta Sukrin! Sukkeralkoholer kalles også polyoler. Sukrin er basert på en sukkeralkohol som heter Erythritol.

Hvordan er Sukrin forskjellig fra andre sukkeralkoholer.

Kroppen behandler Sukrin litt annerledes enn de andre sukkeralkoholene (xylitol, maltitol etc). Sukrin er det minste sukkeralkoholet vi kjenner, og blir tatt opp nesten fullstendig (90%) i tynntarmen, og skilt ut uforandret. De andre sukkeralkoholene er større, og blir tatt opp ufullstendig i tynntarmen. De går derfor videre til tykktarmen, og brytes ned av bakterier der. Disse bakteriene produserer fettsyrer og gasser. Fettsyrene tas opp i kroppen som energi. I tillegg trekkes vann ut til tarmen (pga. osmotisk trykk), noe som kan føre til løs mage.

Sukrin skiller seg altså fra de andre sukkeralkoholene ved at det hverken gir energi eller mageubehag ved normal bruk.

Har sukkeralkoholer noen ulemper?

Til en viss grad, ja. De fleste sukkeralkoholer kan føre til magebesvær ved høye inntak. Sukrin er et unntak, og toleransen for inntak er mye høyere enn for resten av sukkeralkoholene (2-4 ganger så høy). Andre sukkeralkoholer er : Maltitol, Xylitol, Sorbitol og Isomalt.

Hvordan/hvorfor brukes sukkeralkoholer?

De brukes for å gi volum, konsistens og søtsmak til sukkerfrie produkter. Såkalte intense søtstoffer (som aspartam og sukralose) bidrar kun med søtsmak, og ikke med volum eller andre egenskaper som sukker har."

Anbefaler deg også å lese boken "Kjernesunn familie" om du ikke har gjort det. Den er nesten et must på et melkefritt, glutenfritt og sukkerfritt prosjekt. :)

Smakebiten

05.mar.2011 kl.16:19

Karbohydrater er såkalte sakkarider og spaltes i kroppen til energi. Monosakkarider er bl.a sukker, mens disakarider er stivelse og cellulose.

De fleste matvarer inneholder karbohydrater, kjøtt og fisk er karbo-frie. Sukker sier seg selv, det er rene karbohydrater som gir rask blodsukkerstigning. Korn inneholder også karbohydrater, noe som sukkerarter og noe som stivelse og fiber. Fiber er langsomme karb'er, stivelse som mais- og potetstivelse er raske karb'er.

Sukkerarter i f.eks syltetøy, er bærenes innhold av fruktsukker. Tilsatt sukker er akkurat det, sukker som er tilsatt.

Hvis en tar havregryn som er nevnt over her med 52 karbohydrater, så består de av stivelse og fiber. Her er ikke noe tilsatt, det er havrens egne karb'er.

Et annet svar nevner brunt og hvitt sukker som naturlig. Det stemmer nesten. Brunt sukker er naturlig og inneholder alle sine opprinnelige vitaminer og mineraler, som vi faktisk trenger for å fordøye sukker. Hvitt sukker er renset og mangler vitaminer og mineraler. Altså går kroppen på akkord med seg selv for å få brukt opp denne energien.

Sukrin/erythriol er et naturlig søtstoff, utvunnet av bl.a pærer og sopp.

Xylitol fremstilles av bl.a bjørk, og fås kjøpt i sin naturlige form som Bjørkesøt.

Håper det ga en liten oppklaring.

forandringensvei

05.mar.2011 kl.22:08

Marianne: Har bestemt meg for å unnlate honning også og alle siruper. Jeg skal i disse 30 dagene være helt uten ting som gjør at kroppen - blodsukkeret - slår en skikkelig god piruett. Vil prøve å holde blodsukkeret jevnt og stabilt. Men ellers er jeg enig med deg ang honning - naturens eget skattkammer det ;)

forandringensvei

05.mar.2011 kl.22:12

Anonym: Skjønner det, men jeg vil gjerne VITE HVA jeg har i meg. Jeg vil gjøre et forsøk på 30 dager og ønsker å sette meg inn i ting underveis. Ikke bare reise på denne reisen halveis. Jeg vil ha kunnskap om det jeg spiser og hvordan det vil påvirke min kropp. Jeg vil spise trygt. Men det ser jo ut som at mange sliter med dette... Karbohydrater er jeg ikke redd. Akkurat i disse 30 dagene skal jeg prøve så godt det lar seg gjøre å være fundamentalist ;)

forandringensvei

05.mar.2011 kl.22:18

Smakebiten: En fin oversikt egentlig. Så om det står herav sukker så kan det bety mye altså?

Smakebiten

06.mar.2011 kl.23:19

Herav sukker er det naturlige innholdet av sukkerarter. Det være seg fruktsukker i f.eks syltetøy, melkesukker i smøreoster...

Det er ikke enkelt det der... ;)

Jeg har en bror som fikk diabetes like før 12-årsdagen. Det la grunnlaget for min kostholdsinteresse...

forandringensvei

07.mar.2011 kl.19:47

Smakebiten: Ja, det er dette som er vanskelig. Om jeg ønsker å ikke ha noe særlig tilsatt sukker i en vare - hvordan kan jeg da se om det er tilsatt eller om det er sukker fra varen?

Skriv en ny tanke

forandringensvei

forandringensvei

37, Ringerike

Min og min families vei til en sunnere og bedre livsstil. Her har dere både oppturer, nedturer, feilskjær, nye ideer, inspirasjon, oppskrifter og ellers det jeg opplever på forandringens vei.

Mine tanker i kategorier

Tilbakeblikk i mine tanker

hits