Glutenfri mel erstatninger



POTETMEL:

potetmel er et mel som er laget av poteter som er kokt, tørket. Det er ofte forvekslet med, men er annerledes enn, potetstivelse mel som er laget kun av stivelse av en potet. Potetmel er vanligvis mindre tetthet og mindre hvit enn potetstivelse. Det finnes en rekke bruksområder for potetmel, fra påske matlaging til glutenfri baking. En bruker potetmel er som en thickener. Potetmel kan legges til supper, stuinger, sauser og andre retter å oppmuntre disse rettene å tykne uten å legge en sterk smak.

For folk i den jødiske tro, potetmel en viktig del av påsken menyen når korn ikke er tillatt. Potetmel brukes for å erstatte vanlig mel i forskjellige retter som dumplings under påskemåltidet til å overholde restriksjoner mot å spise korn. Det kan kombineres med annet mel som ikke er utledet fra korn til å lage en bestemt ønsket konsistens, eller brukes alene.

potetmel kan også brukes i bakverk. I de fleste tilfeller er det kombineres med annet mel. For eksempel kan potetmel og rismel brukes sammen med glutenfri bakere for ting som brød og kaker. Potetmel kan også kombineres med vanlig mel i brød. Det har en tendens til å skape en tett, fuktig smule, som kan være ønskelig i noen bakte produkter.  (Info fra digoo.info)

Jeg har forresten også brukt potetmel på såre stumper til små barn. Fungerer MYE bedre enn de dyreste og ille salvene en får beskjed om å kjøpe (Zinksalve er fy fy)   



FULLKORNSRISMEL: (som ofte også blir kalt rismel i oppskrifter)

100% upolert ris malt til mel. Dette brunrismelet kan du bruke både til brødbaking (bland det gjerne sammen med andre glutenfrie melsorter), til terter og kaker, til jevning av supper og sauser og til panering av fisk og grønnsaker. (Info fra posen)

Lager du grøt til babyer med denne så smaker det som den risgrøten du får i butikken.



JYTTEMEL:

Den orginale jyttemel er den blå posen, jeg har kjøpt her jyttemel fibra teff. Den er fremstilt uten gluten, hvete, melk, soya og egg. Pluss at det er tilsatt råris, bokhvete, mais, sukkerrør, teff, husk, potetstivelse, Johannesbrødkjernemel,  Xantangummi, tarakjernemel. Så denne grønneposen inneholder mye mer enn helt vanlig jyttemel. (Info fra pakken)

Jytteemel erstatter vanlig mel i all baking og matlaging, men er spesielt bra til kaker, kjeks, supper, sauser og stuinger, men skal visstnok være like bra i gjærbakst! På pakken står det du kan erstatte hvetemel i oppskrifter, men bruk da 2/3 jyttemel av oppgitt mengde hvetemel. Jyttemel er tyngre og en pakke på 750g tilsvarer 1kg hvetemel. (Info fra Mjuugly.blogg)

   

BOKHVETEFLAK:

Bokhvete er ingen kornsort. Det er frøene fra en plante i syrefamilien, som opprinnelig kommer fra Sibir. Bokhvete flak er fullstendig uten gluten og kan derfor trygt brukes av deg som har glutenintoleranse.

Navnet bokhvete kommer av at frøene ligner små bøkenøtter, og i gamle kokebøker vil du finne betegnelsen bøghvede. Både grynene og melet har vært brukt i Norge før i tida, mest til grøt. I andre land brukes bokhvetefrø istedenfor ris, og bokhvetemel til pannekaker, til andre kaker, i pai, pateer og i vegetarburgere.

Bokhvete flak er gode til grøt, i frokostblanding, i vegetarburgere og til å blande inn sammen med andre melsorter når du baker brød og rundstykker. Vi anbefaler da å bløtlegge flakene før du blander dem inn i deigen.

Bokhvete flak er laget av hel bokhvete der skallet er fjernet. Frøene er deretter varsomt dampet og så valset til flak. Bokhvete flak inneholder en god del nyttige mineraler og er lett å fordøye.

 Inneholder 100% flak av bokhvete. (Info helseogkost)

 


KIKERTEMEL:

Kikerter har høyt proteininnhold og mye fiber. Kikertemel er laget av tørkede kikerter som er malt og deretter ristet for at det skal bli lettere å fordøye. Du kan bruke det som et glutenfritt alternativ til hvetemel i mange matoppskrifter.

Kikertemel har en aromatisk, litt nøtteaktig smak og kan gjerne blandes sammen med andre glutenfrie melsorter i bakverk. Kikertemel har et proteininnhold på over 20%. Det er derfor ideelt å blande inn dette kikertemelet når du vil berike middagen eller bakverket med ekstra protein.

Kikertemel  er laget av kikerter, som er malt og ristet. Dette gjør melet lettere å fordøye. 

Kikertemel er fint å bruke til jevning av supper og sauser når du vil ha et glutenfritt alternativ. Det er også en naturlig del av mange søte og krydrete asiatiske retter og ? ikke minst ? en viktig ingrediens i falaffel.

OBS: På grunn av det høye fettinnholdet, er det en fordel å oppbevare Kikertemel kjølig oppi en tett boks etter at du har åpnet pakken. (Info netmaking.net)



HEL BOKHVETE:

Bokhvete omtales som et kornslag, men hører til syrefamilien. Frøene, som ligner små bøkenøtter, kan brukes på samme måten som korn. Bokhveten er næringsrik og lettfordøyelig, og er derfor utmerket diettmat ved forskjellige mage- og tarmsykdommer. Den danner ikke syre i kroppen, - en god egenskap for de som har reumatiske lidelser. En sterk bindeevne gjør at bokhvete til en viss grad kan erstatte egg i matlagingen.

Utenpå hel bokhvete finnes alltid rester etter skallets røde fargestoff, fagopyrin, som kjemisk sett er en antioksidant. Men det er fryktelig bittert, kan gi disponerte personer lysømfintlighet, og bør vaskes vekk før bruk: Ha bokhveten i et dørslag, og skyll godt med varmt vann under springen. Gi den et oppkok i nytt vann, og hell av det første kokevannet.

Tradisjonelt har bokhvete vært brukt til grøt og pudding, og er ennå i dag mye brukt i land som Russland, Kina og Japan. I den senere tid har den blitt stadig mer utbredt hos oss fordi den er naturlig glutenfri. Den kan brukes både i salte og søte retter. Bokhveten har liten egensmak, og krever derfor riktig krydring eller søtning.

Ingredienser: Hele, avskallede bokhvetefrø. (info plenti.no)




HIRSEFLAK:

Hirse regnes som en av de eldste kornsortene ? faktisk tror man at hirse var noe av det aller første som menneskene startet med å dyrke. Hirse var lenge et viktig næringsmiddel rundt omkring i Europa, men på begynnelsen av 1800-tallet ble den utkonkurrert av poteten. I de senere årene har imidlertid stadig flere gjenoppdaget denne næringsrike og anvendelige kornsorten.

Hirse er særlig rik på kisel (silisium) og inneholder også mye magnesium, fosfor, kalium, jern og fluor. Fettinnholdet er omtrent som hos havre. Hirse flak er helt glutenfrie og er derfor et godt alternativ for deg som er på jakt etter glutenfrie matvarer.

Hirse flak er laget av økologiske, hele hirsefrø der skallet er fjernet. Deretter er frøene varsomt dampet og så valset til flak.

Hirse flak er godt til grøt, i frokostblandinger, i gratenger, i vegetarburgere eller til innblanding sammen med mel når du baker brød og rundstykker. Vi anbefaler da å bløtlegge hirseflakene før du blander dem inn i deigen. (Info helseogkost.no) 




QUINOAMEL:

Inka-indianerne i Andesfjellene har dyrket quinoa i over 5000 år, og quinoa er blitt kalt både ?moder korn? og ?superkorn? fordi det er så utrolig næringsrikt. Det inneholder blant annet dobbelt så mye protein som ris. Det er også en god kilde til fosfor, jern, magnesium, vitamin A, E og B. Quinoa inneholder dessuten mer sunt fett og kalsium enn de fleste andre korn. Quinoa er fra naturens side helt glutenfri og kan derfor trygt brukes også av deg som har glutenintoleranse.

I likhet med bokhvete og amaranth, er quinoa botanisk sett en frøplante - ikke en kornsort. Quinoa er en ettårig plante i gåsefotfamilien (bladene kan minne om gåseføtter), og er i slekt med vår egen meldestokk. På hver plante sitter klynger av små frø som kan brukes på samme måte som ris. I Sør-Amerika omtales quinoa ofte som ?little rice?, og verden over blir den vanligvis regnet som en kornsort siden den brukes på lignende måte som ?ekte? korn.

Quinoa inneholder opptil 16% protein og dessuten 6-7% essensielle fettsyrer, dette gjør den til en solid næringskilde. Den har også en god del fiber, som gjør den spesielt nyttig for fordøyelsen. Quinoa har en mild, litt nøtteaktig smak.

Quinoa kan med fordel spises av hele familien ? også av de aller minste. Barnegrøt laget av quinoa har høyt fett- og proteininnhold.

Quinoa mel består av 100% quinoa-frø. Frøene er malt på steinkvern - dette sikrer at ingen ting går tapt av frøenes næringsinnhold og aroma.

Quinoa mel kan gjerne blandes med andre melsorter og brukes til baking, vafler, pannekaker, grøt etc. Det er også flott som glutenfritt bindemiddel i supper, sauser og i grønnsakretter.

Til baking kan Quinoa mel gjerne erstatte opp til 50% av annet mel i brøddeigen. Det gir deg et saftigere brød med en mild smak ? husk bare på at deigen må være skikkelig bløt. (Info helseogkost.no)





MAISMEL:

Mais mel fra dyrkede, modne maiskorn som blir malt til mel på steinkvern. Helkornmel av mais er en utmerket kilde til magnesium, kalium og fosfor, og er rikt på kostfiber. Mais mel er glutenfritt, og du må derfor blande det med andre melsorter hvis du skal bake (for hevingens skyld).

Mais mel flott til pannekaker, vafler, muffins, kaker, maisgrøt og selvsagt når vil lage meksikanske matretter helt fra bunnen av, med hjemmelagde tortillas (se oppskrift nedenfor), tacos og tamales. Du kan også bruke mais mel istedenfor potetmel i sauser og jevninger.

Mais inneholder lite protein. Vil du spise vegetarmat med mais, kan du få maten til å bli mer næringsrik og balansert ved å bruke mais sammen med forskjellige typer tørkede bønner.

Inneholder 100% mel  dyrket mais. 

Mais mel kan blandes sammen med andre melsorter og brukes i mange sammenhenger. (Info helseogkost.no)



FIBER HUSK:

Inneholder pulveriserende Psyllium frøskaller, og er et must når du skal bake glutenfri bakst. Deigen blir smidigere og bakverket saftigere og det smuler mindre.

Er fremstilt uten - gluten, hvete, melk, soya, egg og er lavprotein (Info fra allergi.no)

Fiber husk suger opp væske og hever seg noe. Så skal den brukes i grøt så bruk veldig lite. Bedre å ta litt og litt. Og husk når det kjøler ned blir det tykkere. (Jeg har prøvd det i smoothie men er ikke å anbefale) Til dette er det en annen fiber husk jeg vil anbefale. Akkurat denne jeg har avbildet her er mer regnet til bakst. Vil du ha fiber i annen mat, grøt eller drikke for den saks skyld så anbefaler jeg heller denne:

 
969__A
HUSK PSYLLIUM FRØSKALLER (loppefrøskall):
HUSK er ikke vanedannende. Kan også brukes av diabetikere.

Fordøyelsesbesvær er ofte forårsaket av for lite fiber-innhold i maten. HUSK binder vann til mave- og tarm innholdet, og avgir samtidig et vegetabilsk slim, som "smører" og letter tarmfunksjonen slik at normal avføring oppnås.

Det er viktig å bruke HUSK regelmessig. De første 2-3 dager kan det merkes maverumling og luft i tarmen. (Info markensgrode.no)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...Signatur

13 tanker

H

E

I

P

Å

D

E

G

Heh, kul blogg du har ♥

- Ha en strålende dag :-)

Heidi Persvangen

13.mar.2011 kl.17:29

Spennende. lager du noe bra brød ut av dette? Da jeg må begynne så smått å bake noe til meg selv uten glutenholdige meltyper....følger gjerne med hvis du kommer med noe tips på det :-)

Emilie

13.mar.2011 kl.17:29

Hei! Vil du få et GRATIS gavekort fra H&M eller nelly.com osv.? :D

Da er det bare å kopiere linken nedenfor(eller bare klikke på navnet mitt) og bli medlem! Når du har samlet nok poeng får du et gratis gavekort på 150 kr eller 250 kr!

Her er linken:

http://www.gratismakeup.no/?r=31600

Ha en super fin dag videre ! :)

Oss da vøtt ;D

13.mar.2011 kl.17:29

fin blogg < 3

må lese den oftere , komentere tilbake? <3

♥Natalie - Bloggdesigneren♥

13.mar.2011 kl.17:29

kult, jeg tåler ikke gluten

MalinBenedikte ♥

13.mar.2011 kl.17:53

Kommenter på min header VS header og vinn bloggvurdering ! ;D

the next best thing

13.mar.2011 kl.18:06

Bra at du lista opp noen mjøltyper jeg kan bruke, skal huske dette her nå :D

Victoria

13.mar.2011 kl.21:13

Wow, kjempeflott informasjon vennen! Litt synd du får så mange useriøse kommentarer, da.

Dette visste jeg ikke, og jeg ønsker å komme inn i dette etterhvert :-)

Tror nok at mel uten gluten er best, uten tvil :-)

Victoria

13.mar.2011 kl.21:19

Heidi Persvangen:

Ja, tror nok Monica kommer med flere erfaringer etterhvert, kjenner jeg henne rett :-)

forandringensvei

13.mar.2011 kl.23:53

Heidi Persvangen: Jepp, har bakt brød - oppskrifter kommer :)

forandringensvei

13.mar.2011 kl.23:57

Victoria: Ja, det er ikke så vanskelig når en bare vet hvordan :)

Smakebiten

14.mar.2011 kl.21:19

Mye kjente melsorter her. Den grønne Jytten inneholder også Teff, frø fra et veldig næringsrikt "gress" som dyrkes i Afrika. Teff har lav GI, så vil du bake lyst bakverk, kan du bruke brun Jytte.

Vanlig blå Jytte er fin å lage komler med forresten. ;)

forandringensvei

14.mar.2011 kl.21:29

Smakebiten: Ah, brun jytte....den skal jeg se etter. Takk for tips :)

Skriv en ny tanke

forandringensvei

forandringensvei

37, Ringerike

Min og min families vei til en sunnere og bedre livsstil. Her har dere både oppturer, nedturer, feilskjær, nye ideer, inspirasjon, oppskrifter og ellers det jeg opplever på forandringens vei.

Mine tanker i kategorier

Tilbakeblikk i mine tanker

hits