Flytting, linfrøolje, olivenolje, candida og probiotika

Jeg kan vel ikke si jeg har fått startet så mye med å gjøre noe i kostholdet mitt enda da det fremdeles er mye annet jeg har og konsentrerer meg på. Jeg pakker og pakker og pakker for harde livet. Nå er det to uker med hardkjør her i leiligheten før jeg skal være helt ute.

Så..hva har jeg gjort? Jeg har fått redusert mine aktiviteter betraktelig og er flinkere til å sende ansvar over til en annen person. Det handler ikke om at jeg ikke vil, for det vil jeg mer enn gjerne, men jeg har en tendens til å bli så engasjert og det har veldig lett for å bli mer. Så jeg tenker meg mer om og ser etter potensielle andre som kan gjøre det. Og det fungerer faktisk mye bedre enn jeg hadde trodd. Og kan være at andre er glade for å få en sjanse også. Så iallefall ett halvt års tid vil jeg prøve å fortsette med det. Noe er naturlig at jeg gjør men det er alt dette som kommer oppå dette. Og bare det er faktisk en prosess som andre kanskje ikke tenker på. Jeg må lære meg balanse. Klapper meg selv på skulderen.

Jeg kommer ikke til å få nett dit jeg flytter så derfor er det endel ting i forbindelse med dette som også må gjøres unna. Jeg vil få tilgang på nett når jeg er på skolen min da - ca en uke i mnd. Og da satser jeg også på å få blogget litt. Så noe utover det vil det nok ikke bli her. Den store aktiviteten blir det ikke herfra det første halve året, men jeg skal holde dere jevnlig oppdatert disse ukene. Samt at jeg trenger å titte på deres blogger og hente mer inspirasjon og ideer. <3

Alle papirer, telefoner, kontorer, skoler etc som en også må gjennom ved flytting. Men det er en grei prosess. Er bare å begynne ett sted å jobbe seg innover.

Så var jeg på MENY her en dag. Og jeg stod å studerte oljehyllene. Det var hyller opp og ned med deilige fantastiske oljer. Og så faktisk noe nytt som jeg ikke har sett før. LINFRØOLJE! Woho! Kjøpte meg en økologisk linfrøolje av gylne linfrø. Litt info fra helseposten;

Det høye innholdet av Omega 3 fettsyrer i helsekost produktet linfrøolje er bare en av dens positive sider. De essensielle fettsyrene i omega 369 som er kombinert i vår linfrøolje har vist seg å være delaktig i kroppens reguleringsfunksjon for fordøyelse av fett, noe som er like viktig om ikke viktigere enn kroppens fordøyelse av proteiner og karbohydrater. De fleste av oss får for lite av de rette fettsyrene i kosten. De essensielle fettsyrene i omega 369 linfrøolje blir i sluttprosessen omgjort til hormonlignende substanser, kjent som prostaglandiner, og er viktige for reguleringen av en mengde kroppslige funksjoner. Essensielt fett slik vi finner det i linfrøolje og fettsyrer i marine dyr har vist seg effektivt i behandling av og beskyttelse mot mange helseproblemer og er verifisert av et stort antall vitenskapelige studier.

POSITIVE VIRKNINGER AV OMEGA 3

  • Lindrende ved ømme og stive ledd.
  • Svake leddplager.
  • Bedrer konsentrasjonsevnen.
  • Godt for et velfungerende hjerte- og karsystem.
  • Godt for blodomløpet.
  • God for lette kramper i bena og er svakt smertestillende.
  • Lettere forstoppelse, hard og treg mage. Regulerende ved løs mage.
  • Lindrer lette allergiplager.
  • Svakt kolesterolsenkende/reduserende.
  • Lett blodtrykksenkende.
  • Svakt triglyserinsenkende.
  • Lett blodtrykksenkende.
  • Svake leddplager.
  • Hjelper ved lett/mild/periodisk psoriasis.



Hvordan jeg bruker den? Vær obs da denne ikke skal varmes! Men jeg elsker jo salater og har alltid litt olivenolje i salatene mine, med litt krydder, men nå har denne også fått en fast plass i salaten. Yammi. Mange reagerer jo på olivenoljens smak, jeg synes den er helt ok så lenge en ikke overdriver, men om du ikke liker denne oljen så prøv denne. Det er en mer mild nøttesmak/frøsmak. Og alle de herlige gooodiene en får i seg da! Jeg merker det definitift på fordøyelsen da jeg fort kan få stressmage. (Er stresset jeg skal få ned da, men det er det jeg jobber mot nå) Ellers er den god å helle litt over fisk når fisken har komnmet på tallerkenen. Jeg har også tørket støv av blenderen min og vil mekke meg litt gode smoothier og da er en liten skvett av denne god å ha oppi.

Og bare sånn mens vi snakker om oljene. Nå på vinteren er det mange som sliter med tørr hud og de klør og har mye irritert hud. Ikke gå å kjøp alle de dyrene kremer med all mulig syntetiske og dårlige ingredienser i. Smør på litt god olivenolje! Det hjelper raskt og virker! Huden blir ikke så klissete. Ta litt i hånden og smør det godt inn på områdene. Huden elsker denne oljen! Også så bra som den er da! Lov meg at du prøver iallefall, jeg har anbefalt den til flere med GODE resultater! <3

 

En annen ting jeg er at jeg nevnte mine helsesymptomer til ei venninne og hun syntes det mistenkelig hørtes ut som jeg kanskje hadde litt candida i kroppen. Legger ved en god lang artikkeln om candida som er hentet fra helseogkost.

Candida-problemer?

CRC ? Candida Related Complex ? er egentlig bare et nytt navn på et ?gammelt? problem. Det har eksistert i alle tider, men det var først på 1970-tallet at forskerne begynte å se sammenhengen mellom overvekst av candida-sopp og diverse diffuse symptomer som ekstrem trøtthet, hodepine, konsentrasjonsvansker, mye luft i magen og gjentatte infeksjoner av forskjellige slag.

I kroppen vår finnes det omtrent 7 kg ulike mikroorganismer. Det er over 400 forskjellige typer, som utfører viktige oppgaver i slimhinnene våre. Når denne mikrofloraen er i balanse og immunforsvaret vårt er i orden, jobber de ?snille? bakteriene så effektivt at de ?slemme? mikroorganismene aldri klarer å få overtaket.

Candida finnes i mange varianter ? det er faktisk en hel familie av dem. Den vanligste er Candida albicans. Vi har den i oss alle sammen, i tarmene, på huden, i kjønnsorganene og i andre slimhinner som i nesen og munnen. Størst konsentrasjon av Candida albicans finner vi i tykktarmen, der hovedoppgaven rett og slett er å bryte ned ufordøyd mat. Den lever da i symbiose med de øvrige nyttige tarmbakteriene.

Hvis derimot mikrofloraen vår forstyrres, kan vi oppleve en overvekst av Candida albicans. Når den får altfor gode vekstbetingelser, kan Candida albicans endre seg og bli en soppaktig parasitt, med lange trådlignende ?armer? som blant annet kan gjennombore slimhinnene i tarmen. Dette medfører at ufordøyd mat og avfallsstoffer fra tarmen lekker ut i blodomløpet og transporteres videre til andre deler av kroppen. Forskerne har funnet hele 79 forskjellige giftstoffer (toksiner) som dannes av candida-gjærsoppen.

Selv om denne soppformen er aggressiv og virker som en fiende, er Candida albicans allikevel også en venn: Overveksten er egentlig bare et nødsignal som forteller oss at det er på høy tid å endre livsstilen.

 

Hvorfor får vi candida-overvekst?

Det er som oftest en kombinasjon av noen av disse tingene som svekker kroppens naturlige immunforsvar og dermed gir Candida albicans altfor gode miljøbetingelser:

- Gjentatte antibiotikakurer (som dreper både ?gode? og ?dårlige? tarmbakterier)

- Regelmessig bruk av kortison, p-piller eller andre hormonbehandlinger

- Stress, ofte kombinert med underskudd på søvn

- Dårlige kostvaner (mye mat med sukker, kunstige farge- og smaksstoffer, raffinerte karbohydrater med lite kostfiber, og ferdigmat med høyt innhold av fett og salt), stresser kroppen, og resultatet blir etter hvert også dårligere fordøyelse

- Stort forbruk av vanedannende stoffer som tobakk, alkohol og koffein

- Narkotika- eller legemiddelmisbruk

- Miljøgifter (både i lufta, drikkevannet og i maten vi spiser)

 

Symptomer på candida-overvekst

Når candida-soppen er på frammarsj, prøver de ?snille? tarmbakteriene å kjempe imot så godt de kan. Blir kroppen stadig belastet, som nevnt i avsnittet ovenfor, blir immunforsvaret etter hvert så svekket at candida-soppen omsider vil få overtaket. Minst 25 % av befolkningen i den vestlige verden har en candida-overvekst. Imidlertid skjer dette ofte såpass gradvis at det drøyer en lang stund - kanskje flere år - før kroppen egentlig skjønner at den har problemer. Derfor aner de fleste ingenting om at tarmfloraen er ute av balanse ? de har rett og slett blitt vant til at de aldri føler seg helt på topp.

 Den amerikanske naturlegen Dr. Kurt Donsbach hevder at candida-overveksten kan defineres ved fem hovedutviklingstrinn:

1 Ekstrem trøtthet (selv om du egentlig sover nok)

2 Konsentrasjonsvansker

3 Lette allergier, som etter hvert blir mer og mer omfattende

4 ?Det universelle reaksjonsfenomenet? ? kroppen har blitt enda mer allergisk og reagerer negativt på stadig flere ting for eksempel når det gjelder lukter (tobakksrøyk, eksos, parfyme), en del vanlige matvarer (særlig de med kunstige tilsetningsstoffer), dessuten syntetiske klesplagg og kanskje også vaskepulver og andre hverdagslige ting

5 Starten på den mentale ubalansen (for eksempel voldsomme humørsvingninger, mental utmattelse, manglende koordinering, irritasjon, anfall av nervøsitet og plutselig gråt, apati, angst og depresjoner)

I tillegg vil det være en del andre symptomer underveis ? hvor mange og når de viser seg er litt avhengig av den generelle allmenntilstanden kroppen hadde før Candida albicans begynte å ta over styringen. Vi nevner her de mest vanlige:

 

For både kvinner og menn

Hodepine
Hukommelsessvikt (dårlig korttidsminne)
Konsentrasjonsvansker
Svimmelhet
Gjentatte ørebetennelser
Ofte rennende og/eller sviende øyne
Kronisk tett nese/bihuleproblemer
Allergier (særlig i luftveiene, men også matintoleranser)
Gjentatte halsbetennelser
Kronisk halsbrann
Sure oppstøt
Oppblåst mage/mye luft i magen
Dårlig fordøyelse
Magekatarr
Forstoppelse
Diaré (ofte med slim)
Vekslende avføring (forstoppelse/diaré om hverandre)
Kløe ved endetarmsåpningen
Nedsatt kjønnsdrift
Gjentatte urinveisinfeksjoner
Fotsopp og/eller neglsopp
Tørr hud/eksem/psoriasis
Dårlig blodsirkulasjon (kalde hender og føtter)
Muskel- og leddsmerter

 

For kvinner

Kløe eller svie i vagina
Melkehvit eller gråaktig utflod
Premenstruell depresjon
Uteblitt menstruasjon
Uregelmessige menstruasjoner
Altfor tette menstruasjoner
Kraftige menstruasjonsblødninger
Fibromyalgi

 

For menn

Testikkelkløe
Hoven penis
Utslett på penis
Prostataproblemer
Ofte, men lite urinering
Impotens
Lett irritert

 

Candida-diett

Hele Candida-familien elsker sukker og andre raske karbohydrater. Det første du kan gjøre hvis du mistenker at du har en candida-overvekst er derfor å unngå matvarer som inneholder sukker. Det er også smart å kutte ut gjær (siden Candida albicans er en gjærsopp). I tillegg kan det være aktuelt å begrense inntaket av melkeprodukter (= tungt å fordøye) og siktet hvetemel (= raske karbohydrater, som mater soppen).


Når det gjelder matlaging, er det viktig at du bruker så ferske matvarer som mulig. Kjøp heller inn grønnsaker og frukt litt oftere og ikke så mye hver gang. Ferdiglagede middagsretter og halvfabrikata inneholder ofte både sukker, gjærekstrakt (= smaksforsterker), hvetemel og melkeprodukter. Derfor er det aller lurest å lage maten helt fra bunnen av i ditt eget kjøkken ? så vet du akkurat hva du spiser.

Spis så mye grønnsaker du bare vil, i forskjellige varianter: litt råkost, mange deilige hjemmelagde salatblandinger, diverse kokte grønnsaker og gjerne en god del fargerike wokgrønnsaker ? desto mer, desto bedre. Frukt er også sunt, smaker søtt og godt, men passer best å spise for seg selv. (Grønnsaker og frukt i samme måltid eller kornprodukter blandet med frukt har dessverre lett for å lage uønskede gjæringsprosesser i tarmsystemet.)

Det er også bra for fordøyelsen din at du tygger maten veldig godt før du svelger den.

De aller fleste alternative terapeuter og leger vil nok anbefale deg å unngå brus, saft, fruktnektar og fruktjuice for en periode. Dessuten er det best å unngå alkohol. Vann er som kjent den aller beste tørstedrikken - i tillegg er det også trygt å drikke te

Imidlertid nytter det ikke å bekjempe en candida-overvekst med bare en diett. I denne fasen trenger kroppen også å styrke immunforsvaret ekstra, ved hjelp av diverse kosttilskudd.

 

Kosttilskudd

Det er viktig å gjenopprette balansen i tarmfloraen ved å ta ekstra tilskudd av ?snille? tarmbakterier . Dessuten er det nødvendig å styrke immunforsvaret. Noen terapeuter anbefaler bare Olivenbladekstrakt, mens andre foretrekker Citrosept   (= grapefruktkjerneekstrakt). I tillegg er det flere andre kosttilskudd som kan være fine å bruke for å gjenoppbygge et sterkt immunforsvar.

 

Legemidler

Går du til en vanlig lege, vil du som oftest få resept på soppdrepende midler som Diflucan og/eller Nystatin (eller lignende legemidler). Disse midlene dreper riktignok sopp, men siden candida-overveksten bare er et symptom ? gjør de ikke noe med årsaken til problemene.

Hvis du velger denne behandlingsmetoden, er det viktig at du selv prøver å tenke etter hva som kan ha forårsaket candida-problemene dine. En snuoperasjon innen kostvanene og livsstilen ellers kan kanskje være aktuelt uansett? I tillegg er det fornuftig å bruke kosttilskudd for å styrke immunforsvaret.

 

Biologisk immunterapi

En del naturterapeuter og alle biopater vil behandle candida-soppen på en helt annen måte enn en vanlig lege. De bruker isopatiske midler (ligner på homeopatiske), som stimulerer kroppens eget immunforsvar. Exmykehl er et middel som fungerer bra mot flere av soppene i Candida-familien. Ellers finnes det også to andre midler som er spesielt utviklet mot overvekst av Candida albicans: Albicansan og Sanukehl Cand. Alle disse midlene kan bestilles og kjøpes på apoteket. Samtidig med denne behandlingen er det også viktig å ta tilskudd av ?snille? tarmbakterier. Du vil sikkert også få tips om andre aktuelle naturmidler.

 

Frisk igjen?

Uansett hvilken vei du velger, må du regne med at dette tar tid. Mange føler seg litt bedre bare ved å kutte ut sukker og gjær, andre fjerner også hvetemel og melkeprodukter fra kostholdet ? i hvert fall for en stund. For å bli betydelig friskere, må du også behandle selve candida-problemene, enten bare med kosttilskudd, eller med legemidler/isopatiske midler kombinert med kosttilskudd. Du må nok regne med at det kan ta fra 3 til 6 måneder ? eller kanskje enda lenger - dette varierer selvsagt ettersom hvor mye candida-overvekst du har.

 

Ja, så jeg har etter tipset og etter å ha lest litt begynt å iallefall ta probiotika. Og vil ta tak i dette når jeg da flytter for det har jo mye med maten og stress å gjøre også. Så det er jo ikke bare å kjøre på med noen tabletter og tro at det har fikset problemet. Jeg vil ta tyren ved hornene ;) Litt om pribiotika fra wikipedia;

Teorien bak probiotika er at kroppen inneholder en mikroøkologi av mikrober som kan komme i økologisk ubalanse, i likhet med økologien ellers. Om bakteriefloraen er ute av balanse, vil bakterier som samarbeider godt med kroppen synke i antall og gi plass til «dårlige» bakterier. Disse er parasitter og skader helsen. Om man da bruker et probiotikum, vil en større mengder «gode» bakterier overvelde parasittene og gjenopprette en sunn økologi i tarmen.



Så denne tar jeg daglig sammen med mat og drikke nå. Også tar jeg å kaster meg på tyrefektingen etter flyttingen ;)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...Signatur

Vær den første til å gi en ny tanke

Skriv en ny tanke

forandringensvei

forandringensvei

39, Ringerike

Min og min families vei til en sunnere og bedre livsstil. Her har dere både oppturer, nedturer, feilskjær, nye ideer, inspirasjon, oppskrifter og ellers det jeg opplever på forandringens vei.

Mine tanker i kategorier

Tilbakeblikk i mine tanker

hits